fbpx

II część-Stwardnienie rozsiane

stwardnienie rozsiane dieta

II części na temat diety na stwardnienie rozsiane, będzie o witaminach.

I część na temat diety w SM- stwardnienie rozsiane pod linkiem: TU

SM – Stwardnienie Rozsiane jak ważna jest dieta

Jak wiadomo od dawna odpowiednio zbilansowana dieta to podstawą każdego człowieka, niezależnie od stanu zdrowia. W każdej diecie należy zadbać o odpowiednią ilość składników odżywczych, takich jak np. witaminy, ale także należy zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę. Należy tak układać posiłki aby nie były takie same codziennie.

Witamina B12 ( kobalamina)

To bardzo ważna witamina, ma wpływ na układ nerwowy, anemię oraz apetyt. W badaniach odkryto wpływ na Alzhemera, ma wpływ na zdrowie psychiczne oraz układ krwionośni.

W chorobie SM-Stwardnienie Rozsiane, jak wiadomo na pogarszanie się stanu zdrowia mają duży wpływ na stan psychiczny, nerwowe zachowania pogarszają chorobę.

Z racji cudownych właściwości witaminy B12, która wpływa na stan psychiczny-pomaga w stresie jest zalecana w chorobie. Niedobór tej witaminy u osób zdrowych objawia się drętwienie i mrowienie zazwyczaj w kończynach dolnych, ma także wpływ na równowagę. Zważywszy, że osoby chore na SM, przez chorobę tracą równowagę, odczuwają drętwienia. gdyż układ nerwowy słabiej działa, warto zadbać o zbilansowaną dietę, w te witaminę.

Osoby chore na Stwardnienie rozsiane, często odczuwają depresję, a witamina B12, ma wpływ na stany depresyjne.

Witamina B 12 jest rozpuszczalna w wodzie, więc ciężko ją przedawkować-co nie znaczy, że nie można- Więc ostrożnie. 

Zawartość witaminy B 12 w produktach spożywczych
Kolejna witamina  należy do grypy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Witamina E – tokoferol.

Jest witaminą dobrze tolerowaną przez organizm, bezpieczna dawka jest w ilości 100 – 400 mg/ dziennie. Witamina E jest dostępna w wysokojakościowych olejach jadalnych. Witamina E, odpowiada za stabilizacje błon komórkowych. Wszystkie komórki ciała otoczone są błonami komórkowymi, ich głównym składnikiem jest właśnie witamina E, przeciwdziała ich utlenianiu. Niestety witamina w większej ilości prowadzi do tworzenia kompleksów z cząsteczkami kwasu arachidonowego, wywierając wpływ stabilizujący na błony komórkowe.

W Stwardnieniu Rozsianym – SM, tworzenie się kwasu arachidonowego, nie wpływa korzystnie na stan chorobowy, dlatego nie wolno go przedawkowywać.

Zawartości witaminy E w niektórych produktach spożywczych.

( w mg na 100 g produktu).

  • Masło 2,2 mg
  • Margaryna zwykła 10 mg
  • olej lniany 2,1 mg
  • oliwa 12 mg
  • olej kukurydziany 31 mg
  • olej krokoszowy 35 mg
  • olek słonecznikowy 56 mg
  • orzechy laskowe, migdały 26 mg
  • orzechy ziemne 10 mg

Tak po kolei mogę rozpisać każdą witaminę, wiec napiszę po trochu.

Witamina C- kwas askorbinowy:

Działa przeciw utleniająco, rozpuszczalna w wodzie. Nasz organizm nie produkuje jej wiec należy dostarczać ją z pożywieniem. Główne źródło witaminy C, to produkty roślinne np. papryka, ziemniaki.

  • Najwięcej witaminy C jest w owocu dzikiej róży aż 1000 mg/ na 100 g produktu,
  • ziemniakami mają 17 mg / na 100 g produktu,
  •  papryka 139 mg./ na 100 g produktu,
  • Pomarańcza 50 mg/na 100 g produktu,
  • pietruszka 165 mg/ na 100 g produktu,
  • jabłka, brzoskwinia, banan 10-12 g/na 100 g produktu,

Nieszkodliwa dawka witaminy C to max. 1000 mg/ dziennie. Zwiększenie witaminy prowadzi np. do biegunek.

W Stwardnieniu rozsianym Witamina C wspomaga proces zakwaszenia moczu, dzięki temu  bakterie mniej się rozwijają, co ogranicza rozwój infekcji dróg moczowych.

Ważną witaminą jest Karotenoidy, odpowiadają za antyoksydację organizmu.

Karotenoidy występują w pożywieniu   np. w odmianach:

  • β-Karoten – w marchwi i ciemnozielonych warzywach
  • Zeaksantyna – kukurydza
  • Luteina – jarmuż, kapusta włoska, szpinak, roszpunka
  • Likopen – pomidory, papaja i grejpfrutach

Zalecam spożywania tych produktów w formie rozdrobnionej, gdyż organizm nasz lepiej przyswaja.

Witamina D

Ta witamina wzmaga wchłanianie wapnia, ale najlepsza jest w postaci świeżego ruchu na słońcu, dlatego jeśli choroba pozwala korzystaj z tej formy. Słońce także pomaga w stanach depresyjnych. jeśli zbyt mało korzystasz z dworu, sięgnij po suplement diety.

Błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy to tzw. substancja resztkowa. Wydalane są wraz z kałem. Te substancje resztkowe są jednak nam potrzebne, odpowiadają za prawidłową pracę jelit i regulują wypróżnianie, a jak wiadomo zaparcia są częstym problemem osób chorych na Stwardnienie rozsiane- SM. Spożywanie produktów błonnikowych, sprawia, że żołądek jest dłużej syty, czy dłużej żujemy, tym lepiej. Substancje resztkowe. korzystne są dla osób cukrzycowych, gdyż zmniejszają i opóźniają wchłanianie cukru z jelita. kał, jest miękki.

Polecam błonnik w postaci płatków owsianych, fasole oraz owoce bogate w pektyny.

Jeśli dotychczas nie stosowałeś w pokarmów ze zwiększoną zawartością błonnika, w początkowej fazie mogą pojawić się wzdęcia. W jelicie grubym błonnik jest częściowo rozkładany, przez bakterie, które mogą powodować pojawianie się gazów. Błonnik przyswajany w odpowiednich ilościach, reguluje wypróżnienie, a nie przeczyszcza. Należy pamiętać spożywając błonnik, nasza dieta musi mieć odpowiednia ilość płynów.

  • Zalecam spożywanie pieczywa pełnoziarniste
  • Płatki owsiane
  • Karczochy
  • Kukurydza
  • Mąka kukurydziana
  • Mąka żytnia
  • Otręby
  • Orzechy
  • Wiórki kokosowe

Więcej na temat błonnika można poczytać pod linkiem.

Zalecenia dietetyczne:

  • Jedź tylko, gdy odczuwasz głód
  • jedź powoli, żuj długo ( ma korzystny wpływ na sytość w żołądku oraz zapobiega próchnicy, gdyż wydziela się więcej śliny)
  • Jedz z przyjemnością, delektuj się posiłkiem
  • Dbaj aby dieta była urozmaicona, dzięki temu nie będą Tobie potrzebne suplementy diety.
  • Nie przesadź z błonnikiem, nie można go spożywać w każdym posiłku dlaczego ( link powyżej)
  • Jedz o stałych porach
  • Nie objadaj się przed snem

W Stwardnieniu rozsianym dodatkowo należy zadbać w diecie o:

  • Osoby, które muszą samemu sobie gotować, niech gotują potrawy proste i szybkie do przyrządzenia, by mniej pochłaniały energię, aby się nie przemęczyły, bo wpływa to niekorzystnie na chorobę.
  • Talerz jeszcze ma jedzenie, a czujesz już się syty, nie jedz.
  • Nadwaga nie jest wskazana, bo obciąża i tak słabe stawy, mięśnie i więzadła.
  • Ogranicz spożywanie tłuszczów do 60 g dziennie-zwłaszcza zwierzęcych i utwardzonych.
  • Unikaj tłustych wyrobów
  • Ogranicz śmietanę, masło, tłuste sery
  • Unikaj produktów zawierających tłuszcze utwardzone np. wypieki cukiernicze, drożdżówki itd.
  • Nie spożywaj produktów wysoko przetworzonych np. pasztet, taniej wędliny, kiełbas, serdelki…
  • Zalecana jest dieta mleczno-wegetariańską ( dużo warzyw i owoców, jeśli masz problem z trawieniem białka oraz laktozy należy mleczne ograniczyć lub usunąć po konsultacji z dietetykiem).
  • Warzywa ugotowane aldente
  • Nabiał z niską zawartością tłuszczu-ale nie 0!!! najlepiej 1,5 %
  • Do wzbogacenia smaku potraw dodawaj nasiona, świeże zioła, przyprawy korzenne oraz orzechy.
  • Minimum 2 razy w tygodniu spożywaj rybę
  • maksymalnie 2 razy w tygodniu mięso
  • Ogranicz jajka i produkty z jajkiem produkowane-  na rynku można zakupić np. makaron bez jajek…..
  • Niewskazana jest mąka pytlowa!!!
  • Niewskazany alkohol oraz cukier !!!
  • Pij dużo, ale w małymi łyczkami, wtedy komórki naszego organizmu się nawadniają. wskazane jest picie różnych produktów, NIE sama woda. np. woda, herbatki ziołowe, owocowe, rozcieńczone soki owocowe i warzywne ( zalecana max. jedna szklanka soków).

Warzywa i owoce w diecie na Stwardnienie rozsiane

To nie koniec tematu…

Zapraszam do komentowania oraz zadawania pytań, nawet na tematy inne.

Dziękuję za komentarz

Proszę udostępnij dalej, może komuś pomoże.
error0
fb-share-icon45
Tweet 12
fb-share-icon20
II część-Stwardnienie rozsiane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przewiń do góry